BIP
pl-PLen-GB
God�o pa�stwowe
Rekrutacja

Diagnoza i terapia pedagogiczna

  1. Adresaci studiów

    Studia podyplomowe Diagnoza i terapia skierowane są do absolwentów studiów wyższych pedagogicznych (nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie, pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych) oraz absolwentów studiów magisterskich na kierunku psychologia, zainteresowanych zdobyciem dodatkowych kompetencji związanych z prowadzeniem zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym.

  2. Charakterystyka programu studiów

    Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w szeroki zakres wiedzy teoretycznej w obszarze diagnozy pedagogicznej oraz stworzenie możliwości uzyskania specjalistycznych kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, terapeutycznych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

    Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje i umiejętności do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z § 14 ust.4 Rozporządzenia MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli oraz rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

    W trakcie studiów słuchacze nabędą wiedzę między innymi w zakresie:

    • metod i technik stosowanych w terapii pedagogicznej, (muzykoterapia, bajkoterapia, choreoterapia, techniki relaksacji), terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji oraz terapii trudności w uczeniu się
    • organizacji terapii pedagogicznej
    • metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki
    • metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (min. ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki)
    • metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym
    • diagnozy pedagogicznej, w tym diagnozy zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych
    • wybranych zagadnień psychologii klinicznej, rozwojowej i wychowawczej
    • wczesnego wspomagania rozwoju psychospołecznego dziecka
    • prawnych aspektów poradnictwa i pomocy pedagogicznej dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    • wykorzystania techniki komputerowej w terapii pedagogicznej
    • wybranych zagadnień z logopedii

     

    oraz szeroko rozumiane umiejętności, w tym umiejętności:

    • praktycznego stosowania wybranych metod i technik terapii pedagogicznej w pracy z indywidualnym przypadkiem i grupą
    • trafnej diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych i problemów wychowawczych
    • trafnej diagnozy potrzeb edukacyjno-terapeutycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych dzieci i młodzieży w przedszkolu, szkole i placówce ogólnodostępnej
    • różnicowania potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności od specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z innych przyczyn
    • planowania i prowadzenia wszechstronnych działań terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, wobec dzieci i młodzieży, a także rodzin wykazujących trudności wychowawcze
    • prowadzenia zajęć korekcyjno–kompensacyjnych i rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym
    • planowania i prowadzenia działań profilaktycznych
    • samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu pedagogiki i pokrewnych nauk społecznych
    • zasad organizacji współpracy nauczycieli w celu rozpoznawania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych
    • zasad organizacji interdyscyplinarnych zespołów specjalistów, w celu planowania i realizacji zadań wynikających z wielospecjalistycznej diagnozy potrzeb dziecka i rodziny
    • umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w pracy z dzieckiem i jego rodzicami
    • opracowywania indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem kształcenia specjalnego

     

    Program kształcenia obejmuje także realizację praktyk zawodowych w wymiarze 150 godz.

    Absolwent studiów podyplomowych aby osiągnąć założone efekty kształcenia musi zdobyć 50 pkt. ECTS

  3. Czas trwania studiów

    Studia podyplomowe obejmują 370 godzin dydaktycznych i trwają trzy semestry (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

    Zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym (sobota/niedziela, dwa razy w miesiącu). Rozpoczęcie zajęć dydaktycznych zostało zaplanowane na 03-04.10.2020 r., zakończenie na 03.07.2021 r.

    Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych i otrzymania świadectwa jest uzyskanie wszystkich zaliczeń i egzaminów potwierdzających osiągnięcie efektów kształcenia, przewidzianych programem wraz z praktykami, a także uzyskanie wyniku pozytywnego z egzaminu końcowego/dyplomowego.

  4. Zasady rekrutacji

    Na studia mogą być przyjęte osoby posiadające dyplom ukończenia studiów wyższych II stopnia. Przyjęcie na studia następuje na podstawie złożonych przez kandydata dokumentów.

    Wymagane dokumenty rekrutacyjne to:

    • podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (do pobrania)
    • kwestionariusz osobowy (do pobrania)
    • odpis lub poświadczona kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
    • 1 fotografia
    • umowa o warunkach odpłatności za studia (do pobrania)

     

  5. Procedura rekrutacji

    Postępowanie kwalifikacyjne kandydatów na studia podyplomowe prowadzone jest zgodnie Regulaminem Studiów Podyplomowych w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego.

    Osoby zainteresowane podjęciem studiów proszone są o dostarczenie w/w dokumentów do PUSB w terminie do 25.09.2020 r.

    Miejsce składania dokumentów rekrutacyjnych:
    siedziba Uczelni, Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego
    ,

    ul. Batorego 64c, 96-100 Skierniewice, pok. 220 (II piętro),
    mgr Agnieszka Łaszcz-Smętkowska
    , tel. 46 834 40 06,
    asmetkowska@pusb.pl

    mgr Aneta Jabłońska pok. 128 I piętro, tel. 46 834 40 28,
    ajablonska@pusb.pl

    Dokumenty należy składać w zamykane, papierowej teczce opisane w sposób następujący:

    • nazwisko i imię
    • adres zamieszkania
    • nazwa studiów podyplomowych

  6. Koszt uczestnictwa

    Całkowity koszt studiów wynosi 4000 zł (istnieje możliwość dokonywania płatności w ratach).

  7. Dane do kontaktu

    Wszelkich informacji na temat studiów udziela dr Małgorzata Potoczna, tel. kom. 691 994 049, e-mail matmalmar@poczta.onet.pl

STATE COLLEGE OF APPLIED SCIENCES
IN SKIERNIEWICE

ADDRRESS: ul. Batorego 64C, 96-100 Skierniewice
PHONE NUMBER: +48 46 834 40 00
FAX: +48 46 834 40 07

BANK ACCOUNT NUMBER:
PKO BP 30 1020 4580 0000 1102 0067 5595