BIP
pl-PLen-GB
God�o pa�stwowe
Rekrutacja

Pedagogika

KOLEGIUM Kolegium Społeczno-Ekonomiczne
POZIOM KSZTAŁCENIA (STUDIÓW) studia drugiego stopnia (magisterskie)
TRYB STUDIÓW stacjonarny i niestacjonarny
CZAS TRWANIA 2 lata (4 semestry)
PROFIL KSZTAŁCENIA profil praktyczny
DZIEDZINY NAUKI I DYSCYPLINY NAUKOWE, DO KTÓRYCH ODNOSZĄ SIĘ ZAKŁADANE EFEKTY UCZENIA SIĘ dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: pedagogika
TYTUŁ ZAWODOWY UZYSKIWANY PRZEZ ABSOLWENTA magister

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU

Studia drugiego stopnia na kierunku „pedagogika” o profilu praktycznym, wpisują się w dziedzinę nauk społecznych. Program studiów umożliwia osiągnięcie przez absolwenta pogłębionej wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie analizy i interpretacji współczesnych zjawisk i procesów wychowawczych, edukacyjnych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i socjoterapeutycznych.

Absolwent kierunku zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie dotyczące wychowania, opieki, uczenia się i nauczania, resocjalizacji, terapii pedagogicznej, profilaktyki różnorodne uwarunkowania oraz nowoczesne metody i procedury kierowania tymi procesami. Zna i rozumie zastosowanie współczesnych koncepcji dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów niezbędnych do kompleksowej realizacji programów wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych, w tym do dostosowywania programów opiekuńczych i wychowawczych do potrzeb i możliwości podopiecznych i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna zasady i przebieg procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w działalności wychowawczej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej, terapii pedagogicznej, profilaktycznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń, zasady funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, uwzględniającej specyfikę funkcjonowania i potrzeby edukacyjne wychowanków i podopiecznych z zaburzeniami w rozwoju. Absolwent potrafi samodzielnie dostrzegać oraz rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w różnych obszarach działań opiekuńczych, wychowawczych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych, identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne w wymiarze synchronicznym i diachronicznym oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych tj. psychologia, socjologia, etyka, filozofia. Potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi w zakresie opieki, wychowania, profilaktyki, resocjalizacji, terapii pedagogicznej, realizować zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz terapeutyczne w pracy z różnymi grupami społecznym, kierować pracą zespołu podczas wykonywania zadań zawodowych, współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych z zakresu nauk społecznych.

Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga, opiekuna, wychowawcy, terapeuty, z uwzględnieniem wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad, rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z działaniami opiekuńczymi, wychowawczymi, resocjalizacyjnymi, terapeutycznymi, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, w szczególności w zakresie wychowania, kształcenia i samokształcenia.

W programie studiów zostały uwzględnione dwa moduły przedmiotów do wyboru umożliwiające osiągnięcie w stopniu pogłębionym wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do planowania i kierowania procesami wychowania, opieki, resocjalizacji, profilaktyki, terapii pedagogicznej oraz stymulowania rozwoju wychowanków i podopiecznych w sposób zindywidualizowany stosowanie do ich potrzeb i możliwości.

MODUŁY DO WYBORU

  1. PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZA Z ELEMENTAMI ANIMACJI SPOŁECZNO- KULTUROWEJ

    Moduł przedmiotów w zakresie pedagogiki opiekuńczo wychowawczej z elementami z elementami animacji społeczno- kulturowej umożliwia osiągnięcie przez absolwenta w stopniu pogłębionym efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych w procesie stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych, pomocowych, mediacyjnych w stosunku do jednostek, rodzin i środowisk wychowawczych, które nie są w stanie samodzielnie spełniać podstawowych funkcji społecznych. Absolwent w stopniu pogłębionym zna i rozumie współczesne koncepcje teoretyczne w pedagogice opiekuńczo- wychowawczej oraz nowe tendencje w metodyce odziaływań opiekuńczych i wychowawczych. Potrafi dokonać analizy sytuacji wychowawczej i rozwojowej, zinterpretować zjawiska i procesy społeczne, rodzinne i indywidualne właściwości funkcjonowania podopiecznych i wychowanków, organizować i weryfikować formy opiekuńcze w zakresie opieki zastępczej, opieki doraźnej, opieki pozaszkolnej, opieki w sytuacjach dysfunkcji fizycznych i psychospołecznych, opieki i wspomagania w procesach rehabilitacyjnych, opieki systemowej w środowisku lokalnym, metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej w obrębie procesów instytucjonalnych, pozainstytucjonalnych, rodzinnych i specjalistycznych grup wspomagania, organizować współpracę, projektować i wdrażać projekty animacyjne w środowisku społecznym.

    Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w przedszkolach i szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych tj. domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, świetlice środowiskowe, ośrodki szkolno-wychowawcze, schroniska dla nieletnich, policyjne izby dziecka, domy pomocy społecznej, internaty, bursy, domy poprawcze, zakłady karne, ośrodki socjoterapeutyczne, ośrodkach terapii uzależnień, ogniska wychowawcze oraz we wszelkich organizacjach pozarządowych zajmujących się opieką i wychowaniem, niosących pomoc w środowiskach patologicznych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

  2. TERAPIA PEDAGOGICZNA

    Moduł przedmiotów w zakresie terapii pedagogicznej umożliwia osiągnięcie przez absolwenta w stopniu pogłębionym efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej niezbędne do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego oraz organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Absolwent w stopniu pogłębionym zna i rozumie zasady korekcji i kompensacji odziaływań terapeutycznych wobec dziecka/ uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, metodyczne podstawy odziaływań terapeutycznych uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami (m.in. zaburzeniami słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Potrafi samodzielnie diagnozować dzieci/uczniów w zakresie wybranych zaburzeń (słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz samodzielnie planować, organizować i prowadzić zajęcia terapeutyczne i korekcyjno-kompensacyjne usprawniające zaburzone obszary. Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego projektowania i realizowania działań diagnostyczno-terapeutycznych.

    Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w przedszkolu i innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Absolwent uzyskuje kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej i jest przygotowany do wykonywania zawodu nauczyciela specjalista terapii pedagogicznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Kod zawodu: 235909 według klasyfikacji zawodów i specjalności opracowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej).

  3. WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

    Moduł przedmiotów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka umożliwia osiągnięcie przez absolwenta w stopniu pogłębionym efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy z małymi dziećmi i młodszymi uczniami, które z uwagi na szczególne uwarunkowania genetyczne, medyczne i społeczne wymagają szeroko rozumianego wspomagania rozwoju oraz specjalistycznego wsparcia.

    Absolwent w stopniu pogłębionym zna i rozumie medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej, biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, podstawy neurologii, neonatologii, audiologii i okulistyki oraz genetyki; zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności, w tym sprzężonych, poradnictwa laktacyjnego, diagnozy pediatrycznej małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju; podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem, a także choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci; psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej; podstawy neuropsychologii; psychologię rozwoju, w tym prenatalną; etiopatogenezę zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych; psychologię kliniczną i psychopatologię małego dziecka; czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka; zagadnienie niepełnosprawności i zagrożenie niepełnosprawnością; rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, mózgowe porażenie dziecięce, autystyczne, spektrum zaburzeń, ADHD i zaburzenia językowe; problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju; zasady opieki i pielęgnacji wychowującej małego dziecka, psychoedukacji oraz wsparcia psychopedagogicznego rodziców lub opiekunów. Absolwent zna także podstawy rehabilitacji dziecka z zaburzeniami niezbędnych życiowo funkcji. Absolwent potrafi analizować medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej; interpretować diagnozę pediatryczną małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju; wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem; określać choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci; potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania, planować psychoedukację oraz wsparcie psychopedagogiczne rodziców i opiekunów dziecka z zagrożonym rozwojem; planować i realizować treningi umiejętności wychowawczych, analizować przebieg rehabilitacji dziecka z zaburzonymi funkcjami.

    Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w przedszkolu i innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach oraz placówkach systemu oświaty. Absolwent uzyskuje kwalifikacje w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jest przygotowany do wykonywania zawodu nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

  4. RESOCJALIZACJA Z PROFILAKTYKĄ SPOŁECZNĄ I ELEMENTAMI SOCJOTERAPII

    Moduł przedmiotów w zakresie resocjalizacji z profilaktyką społeczną i elementami socjoterapii umożliwia osiągnięcie przez absolwenta w stopniu pogłębionym efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Absolwent w stopniu pogłębionym zna i rozumie współczesne koncepcje teoretyczne w pedagogice resocjalizacyjnej i penitencjarnej oraz nowe tendencje w metodyce odziaływań resocjalizacyjnych. Absolwent potrafi wykorzystać wychowawcze aspekty pedagogiki i psychologii w profilaktyce społecznej, formułować i rozwiązywać złożone problemy i innowacyjnie wykonywać zadania, właściwe dla metodyki pracy resocjalizacyjnej, przeprowadzić proces diagnozy pedagogicznej oraz samodzielnie konstruować programy wychowawcze, profilaktyczne, terapeutyczne, resocjalizacyjne, interwencyjne w zakresie rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu społecznym dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych wychowawczo. W stopniu pogłębionym potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu współczesnych koncepcji oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także projektowania i realizacji zajęć wychowawczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych z różnymi grupami społecznymi w środowisku zamkniętym i otwartym, potrafi wykorzystywać narzędzia wsparcia rodzinie zagrożonej, w tym techniki mediacji i negocjacji w sytuacji kryzysu. Absolwent jest profesjonalnie przygotowany do pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych.

  5. GERONTOLOGIA SPOŁECZNA

    Moduł przedmiotów w zakresie gerontologii społecznej umożliwia osiągnięcie przez absolwenta w stopniu pogłębionym efektów uczenia się w zakresie, wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy z osobami starszymi. Absolwent w stopniu pogłębionym zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie starości, specyfikę psychologicznych, społecznych, medycznych i pedagogicznych aspektowe okresu starości, zasady i metody konstruowania projektów edukacyjnych ukierunkowanych na potrzeby osób starszych, zasady podejmowania działań na rzecz zapobiegania wyłączeniu społecznemu i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na wiek. Potrafi organizować i prowadzić zajęcia w zakresie aktywizacji edukacyjnej, społeczno-kulturalnej osób starszych, opracować i wdrażać programy profilaktyczne związane z poprawą jakości życia seniorów z wykorzystaniem różnego rodzaju terapii, arteterapii. Jest gotów do współpracy z instytucjami realizującymi zadania z zakresu opieki i wsparcia nad osobami starszymi. Ponadto jest gotów do samodzielnego organizowania i prowadzenia usług opiekuńczych, edukacyjnych na rzecz seniorów.

    Absolwent może znaleźć zatrudnienie placówkach opiekuńczych dla osób starszych – domy pomocy społecznej, dzienne domy pomocy społecznej i środowiskowe, ośrodki interwencji kryzysowej, opieki długoterminowej dla przewlekle chorych, organizacje długoterminowej opieki środowiskowej, placówkach opieki medycznej dla osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, oraz opieki paliatywnej hospicyjnej, ZOL (zakłady opiekuńczo-lecznicze), ZOP (zakłady opiekuńczo-pielęgnacyjne), sanatoria, oddziały rehabilitacyjne – głównie w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki gerontologicznej, aktywizacji seniorów, animacji czasu wolnego seniorów, jako indywidualny opiekun osoby starszej, organizator wolontariatu na rzecz seniorów.

  6. PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

    Moduł jest skierowany tylko i wyłącznie do absolwentów studiów I stopnia o specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

    Absolwent nabywa praktyczne umiejętności wykorzystywania pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki i metodyki, pozwalające na profesjonalne wykonywanie zawodu nauczyciela w obszarze edukacji elementarnej (przedszkolnej i wczesnoszkolnej) zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela. Jest przygotowany do realizacji edukacyjnych, wychowawczych oraz opiekuńczych zadań współczesnej edukacji elementarnej realizowanej w przedszkolu i szkole podstawowej w klasach I – III. Potrafi przeprowadzić diagnozę i dokonać analizy indywidualnych kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz w zależności od potrzeb, konstruować i realizować programy profilaktyczne, wspomagające rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Zna procedurę organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ze szczególnym wskazaniem prawidłowości, które decydują o efektach tego procesu. Zna metody i formy pracy służące realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego w obszarze edukacji elementarnej, potrafi konstruować środki dydaktyczne, stymulujące wszechstronny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, prawidłowości postulowanego zakresu współpracy przedszkola i szkoły ze środowiskiem rodzinnym dziecka oraz z instytucjami edukacyjnymi, które realizują funkcje opiekuńcze, socjalne i terapeutyczne w zakresie wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka. Potrafi sprawnie posługiwać się warsztatem diagnostycznym i metodycznym w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolne, prowadzić działania profilaktyczne, kompensacyjne, diagnozować i rozwijać indywidualne możliwości dziecka.

  7. Warunkiem uruchomienia modułów specjalnościowych jest zainteresowanie jej uruchomieniem wyrażone przez odpowiednią liczbę osób adekwatną do liczby osób przyjętych na dany kierunek studiów.

MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Kompetencje absolwenta kierunku Pedagogika umożliwiają podjęcie zatrudnienia w różnych obszarach działań pedagogicznych podejmowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, animacji kulturalnej i pomocy społecznej, poradniach specjalistycznych, państwowej i samorządowej administracji, służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości, tj. w takich placówkach jak domy dziecka, domy małego dziecka, świetlice środowiskowe, terapeutyczne, socjoterapeutyczne, Ochotnicze Hufce Pracy, pogotowia opiekuńcze, schroniska dla nieletnich, policyjne izby dziecka, ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, ośrodki resocjalizacji i terapii uzależnień, stowarzyszenia i fundacje, zajmujące się profilaktyką społeczną i działalnością resocjalizacyjną, sądy - w charakterze kuratora sądowego oraz kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, zakłady poprawcze, zakłady karne, internaty, bursy, świetlice szpitalne, sanatoria, prewentoria, ośrodki wsparcia dziennego, domy pomocy społecznej, Centra Pomocy Rodzinie, Ośrodki Adopcyjno - Opiekuńcze, Biuro Porad Obywatelskich.
Kwalifikacje absolwenta modułu pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna umożliwiają zatrudnienie na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne, punkty przedszkolne, integracyjne oddziały przedszkolne) oraz nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (szkoły podstawowe, klasy I-III, klasy integracyjne), zatrudnienia w charakterze nauczycieli w świetlicy szkolnej, w szkołach funkcjonujących na terenie szpitala i sanatorium, w ramach edukacji domowej i nauczania indywidualnego lub indywidualnej praktyki edukacyjnej.

Warunki rekrutacji
Opłaty za studia niestacjonarne

PAŃSTWOWA UCZELNIA
IM. STEFANA BATOREGO

ul. Batorego 64C
96-100 Skierniewice

tel. 46 834 40 00
fax. 46 834 40 07

NIP: 836-177-07-23
NUMER KONTA:
PKO BP 30 1020 4580 0000 1102 0067 5595