Dietetyka
    
        
            | KOLEGIUM | 
            Kolegium Medyczno-Przyrodniczo-Techniczne | 
        
        
            | POZIOM KSZTAŁCENIA (STUDIÓW) | 
            studia pierwszego stopnia (licencjackie) | 
        
        
            | TRYB STUDIÓW | 
            stacjonarny i niestacjonarny | 
        
        
            | CZAS TRWANIA | 
            3 lata (6 semestrów) | 
        
        
            | PROFIL KSZTAŁCENIA | 
            profil praktyczny | 
        
        
            | DZIEDZINY, W KTÓRYCH OSADZONO EFEKTY UCZENIA SIĘ | 
            dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu | 
        
        
            | dziedzina nauk rolniczych | 
        
        
            | DYSCYPLINY NAUKOWE, DO KTÓRYCH ODNOSZĄ SIĘ ZAKŁADANE EFEKTY UCZENIA SIĘ | 
            nauki o zdrowiu 60% (dyscyplina wiodąca), 
            nauki medyczne 27%, 
            technologia żywności i żywienia 13% | 
        
        
            | TYTUŁ ZAWODOWY UZYSKIWANY PRZEZ ABSOLWENTA | 
            licencjat | 
        
    
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU
Przygotowanie absolwenta do podjęcia pracy w instytucjach zajmujących się żywieniem człowieka dorosłego oraz dzieci, osób zdrowych i chorych. W ciągu studiów absolwent zdobywa kwalifikacje niezbędne do nadzorowania przebiegu procesu prawidłowego żywienia w instytucjach ochrony zdrowia, instytucjach opiekuńczych i wychowawczych (szpitale, obiekty sanatoryjne, domy opieki społecznej, szkoły, przedszkola i żłobki) oraz w innych zakładach żywienia zbiorowego (restauracje, jadłodajnie, stołówki pracownicze, punkty małej gastronomii). Zdobyte kwalifikacje pozwolą absolwentowi ponadto na podjęcie pracy w instytucjach związanych z kontrolą prawidłowego żywienia (np. Państwowa Inspekcja Sanitarna), a także umożliwią współpracę z lekarzem w poradniach dietetycznych lub prowadzenia własnego poradnictwa żywieniowego. Dzięki zdobytej w trakcie studiów wiedzy, umiejętnościom oraz kompetencjom społecznym absolwent będzie przygotowany do samodzielnej pracy, ale również do samodzielnego podnoszenia swych kwalifikacji, do krytycznego korzystania z zasobów wiedzy dostępnej z różnych źródeł formalnych (biblioteki naukowe, szkolenia zawodowe, warsztaty naukowe, kursy), jak i nieformalnych (Internet). Celem kształcenia jest ponadto przygotowanie absolwenta do podjęcia studiów drugiego stopnia.
MODUŁY DO WYBORU
    - 
    
DIETETYKA W REKREACJI, ODNOWIE BIOLOGICZNEJ I SPORCIE
    
    Absolwenci znają zasady żywienia sportowców i osób o zwiększonej aktywności fizycznej. Wiedzą w jaki sposób wpływa wysiłek fizyczny oraz zabiegi odnowy biologicznej na wybrane układy (w tym krążenia, oddechowy, mięśniowy, nerwowy i pokarmowy). Potrafią podać zalecenia dietetyczne, stosowne do prowadzonego wysiłku fizycznego. Posiadają wiedzę i umiejętności dotyczące zasad treningu zdrowotnego i jego stosowania. Potrafią udzielać porad dietetycznych oraz przygotowywać jadłospisy dla różnych grup sportowców, w zależności od rodzaju uprawianej dyscypliny i cyklu treningowego. Znają także klasyfikację urazów w sporcie oraz potrafią ułożyć jadłospis dla rekonwalescentów po urazach sportowych.
    
     
    - 
    
DIETETYKA Z PROMOCJĄ ZDROWIA
    
    Absolwenci wybierający ten moduł zajęć potrafią ocenić wzajemny wpływ farmakoterapii i żywienia na organizm człowieka, a także określić rolę składników pokarmowych i używek. Potrafią zastosować normy zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze, w zależności od podejmowanej aktywności zawodowej.
    Absolwent jest ponadto przygotowany do opartego na podstawach naukowych, planowania i nadzorowania żywienia indywidualnego i zbiorowego grup ludności. Potrafi stosować diety z wykorzystaniem produktów naturalnych oraz produktów leczniczych, specjalnego żywieniowego przeznaczenia w leczeniu chorób przebiegających z niedożywieniem, powstających na tle wadliwego żywienia i innych chorób. Absolwent zdobywa również podstawową wiedzę z fizjologii wysiłku fizycznego, różnicuje diety ze względu na indywidualne różnice wynikające z typu budowy ciała oraz predyspozycji fizjologicznych. Jest przygotowany do działań z zakresu promocji zdrowia, uzupełniających prawidłowe żywienie. Potrafi prowadzić edukację żywieniową adresowaną do osób w różnym wieku. Posiada umiejętność wdrażania zasad zdrowego stylu życia, opracowania i prowadzenia diety dla osób o różnej aktywności fizycznej.
    
     
    - 
    
TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I TECHNIKA ŻYWIENIA
    
    Absolwenci wybierający moduł zajęć technologia żywności i technika żywienia potrafią nadzorować i kontrolować prawidłowość przebiegu procesów technologicznych na wszystkich etapach produkcji potraw i produktów żywnościowych z uwzględnieniem systemu analizy zagrożeń krytycznych punktów kontrolnych (HACCP). Są przygotowani do kontrolowania jakości surowców i produktów żywnościowych oraz warunków ich przechowywania. Dysponują wiedzą na temat podstawowych operacji i procesów jednostkowych stosowanych w produkcji żywności, a ponadto znają metody i aparaturę do badania podstawowych właściwości fizycznych, chemicznych i fizykochemicznych żywności. Potrafią identyfikować zagrożenia jakości i bezpieczeństwa w łańcuchu żywnościowym i żywieniu człowieka. Absolwenci są przygotowani również do wdrażania systemów zapewniania jakości, bezpieczeństwa pracy oraz współzarządzania produkcją.
    
     
    - 
    
ZIOŁA I ŻYWNOŚĆ FUNKCJONALNA W PROFILAKTYCE I TERAPII
    
    Absolwent wybierający ten moduł zajęć potrafi rozpoznawać zioła dziko rosnące i uprawne, preparować je i przechowywać we właściwych warunkach. Posiada wiedzę o poza dietetycznym zastosowaniu ziół oraz pochodzeniu, pozyskaniu, produkcji i zastosowaniu żywności funkcjonalnej. Potrafi przygotować jadłospis dla człowieka zdrowego i chorego, doradzić dietę i terapię oraz przygotować potrawy w oparciu o odżywcze właściwości ziół i żywność funkcjonalną. Posiada wiedzę o znaczeniu ziół w przyrodzie, ochronie zdrowia i gospodarce człowieka. Ponadto potrafi zastosować zioła w rozmaitych typach działalności człowieka oraz zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z hortiterapii i naturoterapii.
    
     
    Warunkiem uruchomienia modułów specjalnościowych jest zainteresowanie jej uruchomieniem wyrażone przez odpowiednią liczbę osób adekwatną do liczby osób przyjętych na dany kierunek studiów.