- Adresaci studiów
    
Studia podyplomowe Diagnoza i terapia skierowane są do absolwentów studiów wyższych pedagogicznych (nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie, pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych) oraz absolwentów studiów magisterskich na kierunku psychologia, zainteresowanych zdobyciem dodatkowych kompetencji związanych z prowadzeniem zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym.
     
    - Charakterystyka programu studiów
    
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w szeroki zakres wiedzy teoretycznej w obszarze diagnozy pedagogicznej oraz stworzenie możliwości uzyskania specjalistycznych kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, terapeutycznych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
    Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje i umiejętności do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z § 14 ust.4 Rozporządzenia MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli oraz rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
    W trakcie studiów słuchacze nabędą wiedzę między innymi w zakresie:
    
    
        - metod i technik stosowanych w terapii pedagogicznej, (muzykoterapia, bajkoterapia, choreoterapia, techniki relaksacji), terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji oraz terapii trudności w uczeniu się
 
        - organizacji terapii pedagogicznej
 
        - metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki
 
        - metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (min. ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki)
 
        - metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym
 
        - diagnozy pedagogicznej, w tym diagnozy zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych
 
        - wybranych zagadnień psychologii klinicznej, rozwojowej i wychowawczej
 
        - wczesnego wspomagania rozwoju psychospołecznego dziecka
 
        - prawnych aspektów poradnictwa i pomocy pedagogicznej dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
 
        - wykorzystania techniki komputerowej w terapii pedagogicznej
 
        - wybranych zagadnień z logopedii
 
    
     
    oraz szeroko rozumiane umiejętności, w tym umiejętności:
    
    
        - praktycznego stosowania wybranych metod i technik terapii pedagogicznej w pracy z indywidualnym przypadkiem i grupą
 
        - trafnej diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych i problemów wychowawczych
 
        - trafnej diagnozy potrzeb edukacyjno-terapeutycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych dzieci i młodzieży w przedszkolu, szkole i placówce ogólnodostępnej
 
        - różnicowania potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności od specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z innych przyczyn
 
        - planowania i prowadzenia wszechstronnych działań terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, wobec dzieci i młodzieży, a także rodzin wykazujących trudności wychowawcze
 
        - prowadzenia zajęć korekcyjno–kompensacyjnych i rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym
 
        - planowania i prowadzenia działań profilaktycznych
 
        - samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu pedagogiki i pokrewnych nauk społecznych
 
        - zasad organizacji współpracy nauczycieli w celu rozpoznawania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych
 
        - zasad organizacji interdyscyplinarnych zespołów specjalistów, w celu planowania i realizacji zadań wynikających z wielospecjalistycznej diagnozy potrzeb dziecka i rodziny
 
        - umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w pracy z dzieckiem i jego rodzicami
 
        - opracowywania indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem kształcenia specjalnego
 
    
     
    Program kształcenia obejmuje także realizację praktyk zawodowych w wymiarze 150 godz.
    Absolwent studiów podyplomowych aby osiągnąć założone efekty kształcenia musi zdobyć 50 pkt. ECTS
     
    - Czas trwania studiów
    
Studia podyplomowe obejmują 370 godzin dydaktycznych i trwają trzy semestry (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
    Zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym (sobota/niedziela, dwa razy w miesiącu). Rozpoczęcie zajęć dydaktycznych zostało zaplanowane na 03-04.10.2020 r., zakończenie na 03.07.2021 r.
    Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych i otrzymania świadectwa jest uzyskanie wszystkich zaliczeń i egzaminów potwierdzających osiągnięcie efektów kształcenia, przewidzianych programem wraz z praktykami, a także uzyskanie wyniku pozytywnego z egzaminu końcowego/dyplomowego.
     
    - Zasady rekrutacji
    
Na studia mogą być przyjęte osoby posiadające dyplom ukończenia studiów wyższych II stopnia. Przyjęcie na studia następuje na podstawie złożonych przez kandydata dokumentów.
    Wymagane dokumenty rekrutacyjne to:
    
    
        - podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (do pobrania)
 
        - kwestionariusz osobowy (do pobrania)
 
        - odpis lub poświadczona kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
 
        - 1 fotografia
 
        - umowa o warunkach odpłatności za studia (do pobrania)
 
    
     
     
    - Procedura rekrutacji
    
Postępowanie kwalifikacyjne kandydatów na studia podyplomowe prowadzone jest zgodnie Regulaminem Studiów Podyplomowych w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego.
    Osoby zainteresowane podjęciem studiów proszone są o dostarczenie w/w dokumentów do PUSB w terminie do 25.09.2020 r.
    Miejsce składania dokumentów rekrutacyjnych:
    siedziba Uczelni, Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego,
    ul. Batorego 64c, 96-100 Skierniewice, pok. 220 (II piętro),
    mgr Agnieszka Łaszcz-Smętkowska, tel. 46 834 40 06,
    asmetkowska@pusb.pl
     mgr Aneta Jabłońska pok. 128 I piętro, tel. 46 834 40 28,
    ajablonska@pusb.pl
    Dokumenty należy składać w zamykane, papierowej teczce opisane w sposób następujący:
    
    
        - nazwisko i imię
 
        - adres zamieszkania
 
        - nazwa studiów podyplomowych
 
    
    
    
     
    - Koszt uczestnictwa
    
Całkowity koszt studiów wynosi 4000 zł (istnieje możliwość dokonywania płatności w ratach).
     
    - Dane do kontaktu
    
Wszelkich informacji na temat studiów udziela dr Małgorzata Potoczna, tel. kom. 691 994 049, e-mail  matmalmar@poczta.onet.pl