Realizacja założeń Strategii Rozwoju Uczelni na lata 2019-2024 oraz jej misji i wizji, podkreślających dążenie do doskonałości dydaktycznej oraz do budowania statusu wiodącego ośrodka w zakresie kształcenia zawodowego i specjalistycznego, wymaga wypracowania systemowych rozwiązań w zakresie zapewnienia i stałego doskonalenia jakości kształcenia. Odgrywają one kluczową rolę w diagnozowaniu mocnych i słabych stron procesu kształcenia realizowanego w Uczelni oraz w podejmowaniu na tej podstawie działań, służących kształtowaniu, umacnianiu i poszerzaniu jej oferty dydaktycznej. Dzięki temu, Uczelnia może w bardziej efektywny sposób odpowiadać na wyzwania współczesności, w tym na przemiany rynku pracy i zmieniające się oczekiwania młodzieży akademickiej, związane ze sposobami zdobywania i poszerzania swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. System Zapewnienia Jakości Kształcenia Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego zbudowany został z pełnym poszanowaniem autonomii i specyfiki poszczególnych jednostek dydaktycznych Uczelni, w oparciu o własne, a także krajowe i międzynarodowe doświadczenia i dobre praktyki w zapewnianiu jakości kształcenia, w przekonaniu, że wysoką jakość umacniają przede wszystkim: dialog, współpraca, rzetelna ocena podejmowanych działań i dążenie do upowszechniania najlepszych, wypracowanych rozwiązań. Za podejmowanie działań w obszarze doskonalenia jakości kształcenia odpowiedzialni są wszyscy członkowie społeczności akademickiej Uczelni.
Cele Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia:
- Wspomaganie realizacji celów strategicznych i operacyjnych Uczelni powiązanych z jej misją i wizją, szczegółowo opisanych w Strategii Rozwoju na lata 2019-2024.
- Doskonalenie jakości kształcenia poprzez bieżące monitorowanie i wspieranie działań na rzecz usprawniania sposobu organizacji procesu kształcenia.
- Doskonalenie jakości kształcenia poprzez systematyczną ocenę, analizę i aktualizację programów studiów oraz monitorowanie sposobów kształtowania zakładanych, zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji, efektów uczenia się dla studiów o profilu praktycznym.
- Doskonalenie procedur ewaluacji przebiegu procesu kształcenia oraz analizy czynników, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na jego kształt.
- Wspieranie działań na rzecz mobilności studentów i kadry akademickiej oraz internacjonalizacji procesu kształcenia.
- Wspieranie działań na rzecz stałego rozwoju kadry akademickiej.
- Wspieranie działań na rzecz poszukiwania efektywnych form kształtowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów, adekwatnych do ich potrzeb i oczekiwań oraz umożliwiających im efektywne funkcjonowanie w warunkach współczesnego i przyszłego rynku pracy.
- Wspieranie podnoszenia atrakcyjności i konkurencyjności oferty edukacyjnej Uczelni.
- Systematyczne pozyskiwanie i analiza danych, pochodzących z różnych dostępnych źródeł, które mogą mieć wpływ kształt realizowanego w Uczelni procesu kształcenia oraz dostarczanie na ich podstawie informacji i rekomendacji dla władz Uczelni i jej poszczególnych jednostek organizacyjnych, umożliwiających podejmowanie działań naprawczych oraz doskonalenie tego procesu.
- Kształtowanie, wzmacnianie i promowanie kultury jakości oraz odpowiedzialności za przebieg procesu kształcenia młodzieży akademickiej wśród różnych kategorii interesariuszy Uczelni.
W Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia pełni:
dr Cezary Brzeziński
cbrzezinski@pusb.pl
Szczegółowy opis uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia.